اعمال و وقابع ماه ربيع الثاني

تمام ادعيه هاي ماه هاي سال

اعمال و وقابع ماه ربيع الثاني

ماه ربيع الثاني(ربيع الآخر) چهارمين ماه از ماه هاي قمري است. در روايات اسلامي و كتب دعا، اعمال زيادي براي اين ماه ذكر نشده است. در اينجا به نمونه هايي از آداب و حوادث مهم اين ماه اشاره مي كنيم.
روز اول:از مهم ترين اعمال ماه ربيع الثاني؛ چنانچه در تمام ماه هاي قمري در كتاب هاي دعا ذكر شده است؛ دعا و نماز در اول ماه است. هم چنين؛ در ايـن روز بـخـوانـد دعـايـي را كـه سـيـد بـن طـاووس نقل فرموده: «اللهم انت اله كل شي...»
روز چهارم:تولد حضرت عبدالعظيم حسني، در سال 173 هجري قمري.
يكي از چهره هاي شاخص اصحاب ائمه عليهم السلام، حضرت عبدالعظيم حسني است كه در شمار اصحاب امام رضا، امام جواد و امام هادي عليهم السلام بوده و مورد تمجيد فراوان قرار گرفته است. حضرت عبدالعظيم از نوادگان امام حسن مجتبي بود كه در شهر مدينه به دنيا آمد. ايشان فردي پرهيزگار و انديشمند كه بعد از ائمه بزرگوار هم عصر خويش به طور مستقيم، نقل حديث كرده است. ايشان در زمان امامت امام هادي عليه السلام به پيشنهاد آن حضرت براي هدايت مردم به ايران مهاجرت كرد و در شهر ري در نزديكي تهران كنوني مسكن گزيد. آمدن حضرت عبدالعظيم به ري هم نشانه وجود تشيع در اين شهر بوده و هم خود زمينه اي براي رشد دعوت شيعي شده است حضرت عبدالعظيم حسني احتمالا در حدود سال 250 هجري به درجه رفيع شهادت نايل شد.
روز هفتم:منع شياطين از رفتن به آسمان بالاتر با پرتاب شهاب سنگ هاي آتشين توسط ملائكه، 20 روز پس از ولادت پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم.
روز هشتم:در اين روز در سال 232 هجري قمري ولادت امام حسن عسكري عـليـه السـلام در شهر سامرا بوده واقـع شـده است. نـام والده آن جـنـاب را «حـديـث» و بـعـضـي «سـليـل» گـفـتـه اند و آن معظمه در نهايت عفت و صلاح و ورع و تقوي و از عارفات صـالحات و مفزع شيعه بوده است. علامه مجلسي رحمه الله در زاد المعاد فرموده و شـيـخ مـفـيـد نـيـز نقل كرده اسـت كـه در روز دهـم مـاه ربـيـع الثـانـي سـال 232 هجري قمري، حضرت امام حسن عسكري عليه السلام متولد شـده اسـت.
روز دهم:وفات كريمه اهل بيت حضرت فاطمه معصومه سلام الله عليها در سال201 هجري قمري.
حضرت فاطمه معصومه سلام الله عليها، خواهر گرامي امام رضا(عليه السلام) در سال 173 ق. در مدينه به دنيا آمد. ايشان بانويي سخنور، معلمي توانا و در زهد و تقوا برجسته بود، حضرت معصومه (س) يك سال پس از ورود برادرش به خراسان به قصد ديدار وي از مدينه به سمت خراسان حركت كرد، اما پس از حوادثي كه در شهر ساوه براي آن حضرت پيش آمد، بيمار شد. اين بانوي مكرمه و مجلله چون، در شرافت و فضيلت شهر قم احاديثي را از پدران خود شنيده بود، عزم اين شهر كرد و پس از هفده روز توقف در قم، به ملكوت اعلي پيوست آن حضرت در قم مدفون است و آرامگاه با شكوه دختر امام موسي كاظم در قم، محفل و زيارتگاه مردم و دانشمندان با فضيلت است همچنين حوزه مهم علمي و ديني قم در كنار حرم ايشان شكل گرفته است.
روز سيزدهم:شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها بنا به روايتي؛ به روايت مرحوم ابن شهر آشوب در مناقب، شهادت فاطمه زهرا(س) در اين روز بوده است.[1] در سال يازدهم هجرت هفتاد و پنج روز كه از رحلت پيامبر بزرگ اسلام گذشته بود، حادثه دردناك و غم انگيز شهادت صديقه طاهره فاطمه زهرا(س) در مدينه منوره به وقوع پيوست.
بسياري از علما و مورخان اسلام آن را پذيرفته اند همانند شيخ كليني و شيخ مفيد و سيد هاشم بحريني و... چه بسا مستند آنان روايتي است كه ابوعبيده از امام صادق عليه السلام نقل كرده كه فرمود: همانا بعد از رحلت رسول خدا-فاطمه(س)- هفتاد و پنج روز بيشتر زندگي نكرد، در اين مدت اندوه بسيار او را فرا گرفته بود جبرئيل بر او نازل مي گشت و به او تسليت مي گفت و روان او را آرامش مي داد و از چگونگي حال پيامبر در عالم آخرت آگاهش مي نمود و اخبار و حوادث آينده را نسبت به فرزندانش مطرح مي كرد، كه حضرت علي عليه السلام آنها را مي نوشت. بعضي شهادت آن حضرت را نود و پنج روز بعد از رحلت پيامبر دانسته اند.
روز چهاردهم:قيام مختار بن ابي عبيده ثقفي به خونخواهي شهداي كربلا در كوفه سال66 هجري قمري. برخي از مورخان آغاز قيام او را چهاردهم ربيع الاوّل ذكر كرده اند.
پس از شهادت امام حسين عليه السلام و قيام توابين، نفرتي عميق از بني اميه در ميان مسلمين ايجاد شد. به دنبال شكست قيام توابين، باقي مانده آن ها به گرد مختار بن ابو عبيده ثقفي جمع شدند. مختار به داعيه خون خواهي امام حسين عليه السلام و دعوت به محمد حنفيه برادر آن حضرت، در كوفه قيام كرد و آن شهر را تصرف نمود مختار قاتلان و كساني را كه در شهادت امام حسين عليه السلام نقش داشتند به قتل رساند و انتقام اهل بيت را از اشقياي زمان گرفت. مختار ثقفي حدود يك سال بر كوفه حكومت كرد. اما از سپاهيان مصعب به زبير شكست خورد و كشته شد.

 

 

براي مطالعه ي ادامه مطلب كليك كنيد

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.