مكان نماز گزار

تمام ادعيه هاي ماه هاي سال

مكان نماز گزار

مكان نمازگزار هفت شرط دارد:
شرط اوّل: آنكه مباح باشد بنا بر احتياط واجب.
مسأله ۸۵۳ ـ كسي كه در ملك غصبي نماز ميخواند اگرچه روي فرش و تخت و مانند اينها باشد، ـ بنا بر احتياط لازم ـ نمازش باطل است، ولي نماز خواندن در زير سقف غصبي و خيمه غصبي مانعي ندارد.
مسأله ۸۵۴ ـ نماز خواندن در ملكي كه منفعت آن مال ديگري است بدون اجازه كسي كه منفعت ملك مال او ميباشد، در حكم نماز خواندن در ملك غصبي است، مثلاً در خانه اجاره‌اي اگر مالك يا ديگري بدون اجازه مستأجر نماز بخواند، نمازش ـ بنا بر احتياط واجب ـ باطل است.
مسأله ۸۵۵ ـ كسي كه در مسجد نشسته، اگر شخص ديگري جاي او را اشغال كند و بدون اجازه‌اش در آنجا نماز بخواند، نمازش صحيح است اگرچه گناه كرده است.
مسأله ۸۵۶ ـ اگر در جايي كه نميداند غصبي است نماز بخواند و بعد از نماز بفهمد، يا در جايي كه غصبي بودن آن را فراموش كرده نماز بخواند و بعد از نماز يادش بيايد، نماز او صحيح است. ولي كسي كه خودش جايي را غصب كرده اگر فراموش كند و در آنجا نماز بخواند، نمازش بنا بر احتياط باطل است.
مسأله ۸۵۷ ـ اگر بداند جايي غصبي است و تصرف در آن حرام است، ولي نداند كه در جاي غصبي نماز خواندن اشكال دارد و در آنجا نماز بخواند، نماز او ـ بنا بر احتياط ـ باطل ميباشد.
مسأله ۸۵۸ ـ كسي كه ناچار است نماز واجب را سواره بخواند، چنانچه حيوان سواري يا زين يا نعل آن غصبي باشد، نماز او ـ بنا بر احتياط واجب ـ باطل است، و همچنين است اگر بخواهد سواره بر آن حيوان نماز مُستحبّي بخواند.
مسأله ۸۵۹ ـ كسي كه در ملكي با ديگري شريك است اگر سهم او جدا نباشد، بدون اجازه شريكش نمي‌تواند در آن ملك تصرّف كند، و نماز در آن ـ بنا بر احتياط واجب ـ باطل است.
مسأله ۸۶۰ ـ اگر ملكي را با پول خمس نداده خريد ولي معامله به نحو كلي في‌الذمه بود همان‌گونه كه غالب معاملات است تصرّف در آن حلال است، و بدهكار خمس پولي است كه پرداخته، ولي اگر با عين پولي كه خمس آن را نداده ملكي بخرد، تصرّف او در آن ملك بدون اجازه حاكم شرعي حرام، و نماز در آن ـ بنا بر احتياط واجب ـ باطل است.
مسأله ۸۶۱ ـ اگر صاحب‌ملك به زبان، اجازه نماز خواندن بدهد و انسان بداند كه قلباً راضي نيست، نماز خواندن در ملك او جايز نيست و اگر اجازه ندهد و انسان يقين كند كه قلباً راضي است، نماز خواندن جايز است.
مسأله ۸۶۲ ـ تصرّف در ملك ميتي كه به زكات يا به مردم بدهكار است، چنانچه منافات با اداي دين او نداشته باشد ـ مثل نماز خواندن در خانه‌اش ـ با اجازه ورثه اشكال ندارد. و همچنين اگر بدهي او را بدهند يا به ذمه بگيرند كه ادا نمايند، يا به مقدار بدهي او باقي بگذارند، تصرّف در ملك او اشكال ندارد حتي اگر موجب تلف شود.
مسأله ۸۶۳ ـ اگر بعضي از ورثه ميت صغير يا ديوانه يا غائب باشند، تصرّف در ملك او بدون اجازه ولي آنها حرام است و نماز در آن جايز نيست، ولي تصرفات معمولي كه مقدمه تجهيز ميت است اشكال ندارد.
مسأله ۸۶۴ ـ نماز خواندن در ملك ديگري در صورتي جايز است كه مالك آن يا صريحاً اجازه بدهد، و يا حرفي بزند كه معلوم شود براي نماز خواندن اذن داده است ـ مثل اينكه به كسي اجازه بدهد در ملك او بنشيند و بخوابد كه از اينها فهميده مي‌شود براي نماز خواندن هم اذن داده است ـ و يا انسان از راه ديگر اطمينان به رضايت مالك داشته باشد.
مسأله ۸۶۵ ـ نماز خواندن در زمين‌هاي بسيار وسيع جايز است هرچند كه مالك آنها صغير و يا مجنون باشد و يا آنكه راضي به نماز خواندن در آنها نباشد، و همچنين در باغ‌ها و زمين‌هايي كه در و ديوار ندارند بي‌اجازه مالك مي‌شود نماز خواند ولي در اين صورت اگر بداند مالك راضي نيست نبايد تصرف كند. و اگر مالك صغير و يا مجنون باشد و يا آنكه گمان به راضي نبودن او داشته باشند، احتياط لازم آن است كه در آنها تصرف نكنند و نماز خوانده نشود.
مسأله ۸۶۶ ـ شرط دوّم: مكان نمازگزار در نمازهاي واجب بايد طوري نباشد كه از شدت حركت مانع از ايستادن نمازگزار و انجام ركوع و سجود اختياري شود، بلكه ـ بنا بر احتياط لازم ـ نبايد مانع از آرامش بدن او باشد و اگر به واسطه تنگي وقت يا جهت ديگر ناچار باشد، در چنين جايي مانند بعضي از انواع اتومبيل و كشتي و قطار نماز بخواند، به‌قدري كه ممكن است بايد استقرار و قبله را رعايت نمايد، و اگر آنها از قبله به طرف ديگر حركت كنند به طرف قبله برگردد و اگر رعايت استقبال قبله دقيقاً ممكن نباشد سعي كند كه اختلاف كمتر از ـ ۹۰ ـ درجه باشد، و اگر اين هم ممكن نباشد در تكبيرة‌الاحرام فقط رعايت قبله را بكند، و اگر اين هم ميسّر نباشد رعايت قبله لازم نيست.
مسأله ۸۶۷ ـ نماز خواندن در اتومبيل و كشتي و قطار و مانند اينها در وقتي كه ايستاده‌اند مانعي ندارد، و همچنين در وقتي كه حركت ميكنند چنانچه به حدي تكان نداشته باشند كه مانع از آرامش بدن نمازگزار شود

 

 

براي مطالعه ي ادامه مطلب كليك كنيد 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.