سابقه تاريخي نماز

تمام ادعيه هاي ماه هاي سال

سابقه تاريخي نماز

يكي از قديمي‌ترين عباداتي كه در تمامي اديان گذشته وجود داشته، نماز است. در برخي از روايات به نماز تعدادي از انبياء الهي از حضرت آدم علي نبينا و آله و عليه اسلام تا حضرت خاتم صلي الله و عليه و آله و سلم اشاره شده است كه برخي از آنها به اين شرح است:

1- نماز حضرت آدم (عليه السلام): از صُحُف حضرت ادريس نقل شده كه در نخستين روز اقامت حضرت آدم (عليه السلام) و حوا در زمين، خداوند، نماز عصر و مغرب و عشاء را مجموعاً 50 ركعت به حضرت آدم واجب كرد.

2- نماز حضرت شيث (عليه السلام): وقتي حضرت آدم (عليه السلام) فوت كرد حضرت شيث (عليه السلام) او را غسل داد و بر وي نماز خواند.

3- نماز حضرت ادريس (عليه السلام): در روايت امام صادق (عليه السلام) به يكي از ياران خود سفارش مي‌فرمايند: وقتي به مسجد كوفه شرفياب شدي به مسجد سهله نيز برو در آنجا نماز بخوان و از خدا طلب حاجت كن زيرا مسجد سهله خانه‌ي حضرت ادريس است كه در آن خياطي مي‌كرد و در آن نماز مي‌خواند.

4- نماز حضرت نوح (عليه السلام): كشتي نوح داراي پنجره‌ها و سوراخ­هايي بود كه از آن نور خورشيد به داخل منعكس مي­شد و از اين طريق وقت نماز را تعيين مي‌كردند.[5]

5- نماز حضرت شعيب (عليه السلام): خداوند در سوره هود آيه88 مي‌فرمايند «گفتند اي شعيب آيا نمازت به تو دستور مي‌دهد كه ما آنچه را پدرانمان مي‌پرستيدند ترك گوييم و آنچه را مي‌خواهيم، در اموالمان انجام ندهيم؟ كه همانا تو مرد بردبار و رشيدي هستي.»

اين جمله گفتار مردم مدين در ردّ حجّت شعيب (عليه السلام) است. اهل مدين دعوت شعيب (عليه السلام) را مستند به نماز او كردند، چون در نماز دعوت به معارضه‌ي با آن قوم در بت پرستي و كم فروشي آنهاست و اين همان سرّي است كه آنها از آن اينگونه تعبير كرده‌اند؛ «اَصَلاَتُك تَامُرُكَ اَن نَترُك...» يعني آيا نمازت، تو را امر كرده كه ما بت پرستي را ترك كنيم.[6]

6- نماز حضرت الياس (عليه السلام): روزي حضرت الياس (عليه السلام) به گريه و زاري درآمد. خداوند به فرشته مرگ فرمود: از الياس سؤالي كن كه سبب گريه‌ات چيست؟ براي دنيا است و يا مرگ؟ حضرت الياس (عليه السلام) جواب داد نه اين است و نه آن است، بلكه گريه‌ي من بخاطر اين است كه ديگر زنده نخواهم بود تا به ذكر و مناجات خدا پردازم. خداوند به فرشته‌اش فرمود: از او دست بردار و روح او را قبض نكن چرا كه او زندگي را براي بندگي و ذكر مي‌خواهد.[7

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.