احكام نماز ميّت

تمام ادعيه هاي ماه هاي سال

احكام نماز ميّت

مسأله ۵۸۲ ـ نماز خواندن بر ميت مسلمان، يا بچه‌اي كه محكوم به اسلام و شش سال او تمام شده باشد، واجب است.
مسأله ۵۸۳ ـ بنا بر احتياط واجب نماز خواندن بر بچه‌اي كه شش سال او تمام نشده ولي نماز را مي‏فهميده، لازم است، و اگر نمي‏فهميده، خواندن نماز بر او رجاءً مانعي ندارد. و اما نماز خواندن بر بچه‌اي كه مرده به دنيا آمده مستحب نيست.
مسأله ۵۸۴ ـ نماز ميت بايد بعد از غسل و حنوط و كفن كردن او خوانده شود، و اگر پيش از اينها، يا در بين اينها بخوانند، اگرچه از روي فراموشي يا ندانستن مسأله باشد كافي نيست.
مسأله ۵۸۵ ـ كسي كه مي‏خواهد نماز ميت بخواند، لازم نيست با وضو يا غسل يا تيمّم باشد و بدن و لباسش پاك باشد، و اگر لباس او غصبي هم باشد اشكال ندارد، اگرچه بهتر آن است كه تمام چيزهايي را كه در نمازهاي ديگر معتبر است رعايت كند.
مسأله ۵۸۶ ـ كسي كه بر ميت نماز مي‏خواند، بايد رو به قبله باشد، و نيز واجب است ميت را مقابل او به پشت بخوابانند، به‌طوري كه سر او به طرف راست نمازگزار و پاي او به طرف چپ نمازگزار باشد.
مسأله ۵۸۷ ـ بايد جاي نمازگزار از جاي ميت پست‌تر يا بلندتر نباشد، ولي پستي و بلندي مختصر اشكال ندارد. و احتياط مستحب آن است كه مكان نمازگزار غصبي نباشد.
مسأله ۵۸۸ ـ نمازگزار بايد از ميت دور نباشد، ولي دوري ماموم در جماعت چنانچه صف‌ها به يكديگر متصل باشند اشكال ندارد.
مسأله ۵۸۹ ـ نمازگزار بايد مقابل ميت بايستد، ولي در جماعت نماز كساني كه مقابل ميت نيستند اشكال ندارد.
مسأله ۵۹۰ ـ بين ميت و نمازگزار بايد پرده و يا ديوار و يا چيزي مانند اينها نباشد، ولي اگر ميت در تابوت و مانند آن باشد اشكال ندارد.
مسأله ۵۹۱ ـ در وقت خواندن نماز بايد عورت ميت پوشيده باشد، و اگر كفن كردن او ممكن نيست بايد عورتش را اگرچه با تخته و آجر و مانند اينها باشد بپوشانند.
مسأله ۵۹۲ ـ نماز ميت را بايد ايستاده و با قصد قربت بخواند، و در موقع نيت ميت را معين كند، مثلاً نيت كند: نماز مي‏خوانم بر اين ميت «قربةً إلي الله». و احتياط واجب آن است كه استقراري كه در قيام نماز يوميه معتبر است رعايت شود.
مسأله ۵۹۳ ـ اگر كسي نباشد كه بتواند نماز ميت را ايستاده بخواند، مي‌شود نشسته بر او نماز خواند.
مسأله ۵۹۴ ـ اگر ميت وصيّت كرده باشد كه شخص معيني بر او نماز بخواند لازم نيست آن شخص از ولي ميت اجازه بگيرد، گرچه بهتر است.
مسأله ۵۹۵ ـ به نظر بعضي از فقهاء مكروه است بر ميت چند مرتبه نماز بخوانند، ولي اين مطلب ثابت نيست، و اگر ميت اهل علم و تقوا باشد بدون اشكال مكروه نيست.
مسأله ۵۹۶ ـ اگر ميت را عمداً يا از روي فراموشي يا به جهت عذري بدون نماز دفن كنند، يا بعد از دفن معلوم شود نمازي كه بر او خوانده شده باطل بوده است، جايز نيست براي نماز خواندن بر او قبرش را نبش كنند، ولي مانعي ندارد كه تا وقتي جسد او از هم نپاشيده رجاءً با شرط‌هايي كه براي نماز ميت گفته شد بر قبرش نماز بخوانند.

 

 

 

براي مطالعه ي ادامه مطلب كليك كنيد 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.